Wybierz Reja!
Daj sobie szansę na sukces!
Jedną z najtrudniejszych decyzji, przed którą stoi absolwent szkoły podstawowej i jego rodzice, jest wybór odpowiedniego liceum. Oferta szkół dostępnych na kieleckim rynku edukacyjnym przytłacza i dezorientuje nawet samych zainteresowanych. Jakimi kryteriami trzeba kierować się, by nie zaprzepaścić szansy na rozwój i właściwie wykorzystać potencjał? Czy warto skryć się w tłumie licealistów, czy może lepiej przygotować się do matury w niewielkiej grupie? I wreszcie – czy w gąszczu możliwości wziąć pod uwagę szkołę niepubliczną? O odpowiedź na te pytania poprosiliśmy p. Ryszarda Nazimka – dyrektora I Społecznego Liceum im. Mikołaja Reja
w Kielcach.
Ostatnie lata w cieniu pandemii COVID-19 były szczególnie trudne dla polskiego szkolnictwa. Wielokrotnie powracały głosy, że nie wszystkie szkoły sprostały wyzwaniu nauczania online. Jak w tej rzeczywistości odnalazło się I Społeczne Liceum Ogólnokształcące?
Istotnie, minione miesiące również dla nas były trudne, ale myślę, że nie zawiedliśmy pokładanych w nas nadziei. W tym czasie chaosu i niepewności kwestie edukacyjne były niezwykle ważne, ale wzbogaceni o ubiegłoroczne doświadczenia, nie mieliśmy najmniejszych problemów z płynnym przejściem pomiędzy zajęciami stacjonarnymi a lekcjami online. Odpowiednie zaplecze techniczne, właściwie przeszkoleni nauczyciele, jasno wyznaczony plan zajęć – to czynniki, które zagwarantowały uczniom poczucie ciągłości i stabilności kształcenia w ogólnym zamęcie pandemii. Utrzymujący się lockdown spowodował, że w sposób priorytetowy potraktowaliśmy zadbanie o kondycję psychiczną naszych podopiecznych. Podjęliśmy szereg działań mających na celu ponowną integrację zespołów klasowych i odnowienie kontaktów towarzyskich. Zorganizowaliśmy m.in. warsztaty teatralno-językowe Młody Szekspir w formie online, a gdy tylko pojawiła się taka możliwość, opuściliśmy przestrzeń wirtualną, by spotkać się ze sobą w realnym świecie, uczestnicząc w grach miejskich czy pieszych wędrówkach po Górach Świętokrzyskich. Zadbaliśmy również o to, by powrót do szkoły nie generował dodatkowego stresu, stąd pomysł przyłączenia się do ogólnopolskiej kampanii społecznej Tydzień Ulgi. W trosce o samopoczucie uczniów w pierwszym tygodniu nauki stacjonarnej zrezygnowaliśmy z klasówek, pytania na lekcji oraz zadawania prac domowych. Nauka i przygotowanie do matury są ważne, ale żadnego celu nie osiągniemy, jeśli najpierw nie zadbamy o komfort psychiczny uczniów.
Co oprócz atmosfery wyróżnia ISLO spośród innych kieleckich szkół?
Naszym znakiem rozpoznawczym jest możliwość indywidualnego wytyczenia ścieżki rozwoju. Z tych też względów nie zdecydowaliśmy się na tworzenie tzw. profilowanych klas. Każdy uczeń samodzielnie decyduje, których przedmiotów chce się uczyć na poziomie rozszerzonym. Nie zawężamy spektrum wyboru do tradycyjnych zestawień, gdyż mamy świadomość, że młody człowiek nie zawsze jest przekonany, jak kształtować swoją przyszłość, a jego preferencje mogą ulec zmianie w toku nauki. Dodatkowym atutem jest praca w niewielkich 3-5 osobowych grupach, co zdecydowanie podnosi efektywność kształcenia.
Warto również zaznaczyć, że w naszej szkole wszyscy licealiści już od pierwszego dnia uczą się języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Oczywiście możliwe jest rozszerzanie dwóch języków obcych – angielskiego i niemieckiego. Zdobyte w ten sposób umiejętności uczniowie mogą sprawdzić w praktyce – podczas wyjazdów do Wielkiej Brytanii i Niemiec oraz rozmów z zagranicznymi wolontariuszami, którzy są stałymi gośćmi naszej szkoły. Zmieniające się oblicze współczesnego świata i rozszerzający się poza granice Polski rynek pracy sprawiają, że czujemy się w obowiązku przygotować naszych absolwentów do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, tym bardziej, że wielu z nich już dziś myśli o zagranicznych studiach.
Wspomniał Pan o niewielkich grupach, w których prowadzona jest nauka przedmiotów na poziomie rozszerzonym, ale w ISLO nieliczne są również klasy. Czy nie stanowi to pewnego zagrożenia dla rozwoju młodego człowieka?
Sądzę, że niski wskaźnik liczby uczniów przypadających na jednego nauczyciela, to raczej atut niż zagrożenie. Praca w nielicznej grupie jest zdecydowanie bardziej efektywna. Tu nie ma możliwości, by skryć się za plecami kolegi i zniknąć w tłumie licealistów. Dzięki ograniczonej liczebności klas możliwa jest pełna indywidualizacja procesu kształcenia i nawiązanie bezpośredniej relacji między uczniem a nauczycielem.
Przedmiotem naszej troski jest również rozwój kompetencji interpersonalnych, dlatego też wprowadziliśmy innowacyjne zajęcia SUM, kształtujące tzw. umiejętności miękkie. Ponadto angażujemy licealistów w liczne akcje charytatywne i społeczne o zasięgu zarówno miejskim, jak i ogólnopolskim. W ten sposób dbamy nie tylko o zrównoważony rozwój sfery intelektualnej ucznia, lecz także przygotowujemy go do aktywnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej.
Dobrą szkołę tworzą nie tylko uczniowie, lecz także odpowiedni nauczyciele. Jakimi kryteriami kierowali się Państwo w doborze kadry pedagogicznej?
Zdecydowaliśmy się połączyć wieloletnie doświadczenie pedagogów, którzy od lat pracują z młodzieżą licealną z kreatywnością i pasją młodego pokolenia. Współczesna młodzież, zatopiona w świecie wirtualnym, z jednej strony musi znaleźć nić porozumienia
i wspólny język z nauczycielem, a z drugiej – mieć poczucie, że pracuje pod kierunkiem profesjonalisty, który doskonale wie, jak rzetelnie przygotować do egzaminu maturalnego. Ostatnie lata, szczególnie czas pandemii, pokazały, że nasze założenia były słuszne. Udało nam się stworzyć szkołę, która oferuje wysoką jakość kształcenia, a także dba o komfort psychiczny uczniów, dając im szansę na rozwój swojego potencjału i osiągnięcie sukcesu.
Jeżeli uważasz, że REJ to miejsce dla Ciebie, skontaktuj się z nami!
I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kielcach
ul. Wesoła 52
25-353 Kielce
tel.: 41 343 39 53
kom. +48 502 354 827
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.